Ολοκληρώθηκε πριν λίγες ημέρες η διαδικασία υποβολής αιτήσεων των ενδιαφερομένων στο πρόγραμμα Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης & Θερμοσίφωνα, πλησιάζοντας τις 200.000 αιτήσεις χρηματοδότησης για την αντικατάσταση ηλεκτρικών θερμοσιφώνων με ηλιακούς και την εγκατάσταση αντλιών θερμότητας.
Με λίγες μέρες καθυστέρηση, το πληροφοριακό άνοιξε μόλις χθες Τετάρτη 14/05 η πρόσβαση στους προμηθευτές, οι οποίοι θα πρέπει να δηλώσουν τον εξοπλισμό τους και στη συνέχεια, εφόσον η αίτηση εγκριθεί, θα μπορούν να εισέλθουν και στην πλατφόρμα του προγράμματος.
Τελικά, με καθυστέρηση μιας ακόμα μέρας μέσα στην οποία αποκαταστάθηκαν και τα τελευταία ζητήματα που αφορούσαν στην εύρυθμη λειτουργία εγγραφής των προμηθευτών, σε σημερινή του ενημέρωση το ΥΠΕΝ σημειώνει τα εξής:
“Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας καλεί τους ενδιαφερόμενους προμηθευτές να υποβάλουν, από σήμερα, Πέμπτη 15 Μαΐου 2025, αίτηση για συμμετοχή στο Πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα», με σκοπό την ένταξή τους στο Μητρώο Προμηθευτών. Οι προμηθευτές θα πρέπει να δραστηριοποιούνται σε επιλέξιμους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ), όπως αυτοί αναφέρονται στον Οδηγό του Προγράμματος και στις Συχνές Ερωτήσεις (2ο τεύχος, ερώτηση 3.2).
Οι έμμεσοι προμηθευτές (όπως κατασκευαστές, αντιπρόσωποι, εισαγωγείς) καλούνται να δηλώσουν και τον εξοπλισμό τους στο Μητρώο Προϊόντων, τηρώντας τις τεχνικές προδιαγραφές του Προγράμματος. Η συμμετοχή στο Πρόγραμμα προϋποθέτει την πλήρη τήρηση των σχετικών όρων και προϋποθέσεων από όλους τους συμμετέχοντες.
Οι αιτήσεις για την συμμετοχή των προμηθευτών κατατίθενται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας στη διεύθυνση: https://suppliers-allazosistimathermansis-thermosifona.gov.gr/go-beyond/login
Οι ενδιαφερόμενοι για περισσότερες πληροφορίες μπορούν να επικοινωνούν στο τηλέφωνο 213 151 3753 (καθημερινές, 9:00 π.μ. – 5:00 μ.μ.).
Ο Οδηγός του Προγράμματος, οι τροποποιήσεις του, το εγχειρίδιο χρήσης (user manual) της πλατφόρμας, καθώς και οι Συχνές Ερωτήσεις είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα του Προγράμματος.
Το πρόγραμμα υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης–NextGeneration EU.”
Το αρμόδιο Υπουργείο ενημέρωσε τη λίστα των ερωταπαντήσεων, προσθέτοντας 22 επιπλέον ερωτήσεις, φτάνοντας το τελικό πλήθος στις 48.
Μπορείτε να τις διαβάσετε αναλυτικά, χωρισμένες ανά κατηγορία, παρακάτω:
1 Γενικά Στοιχεία
1.1 Τι επιδοτείται από το Πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»;
Απάντηση
Το Πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα» επιχορηγεί νοικοκυριά για την εγκατάσταση νέων ηλιακών θερμαντήρων νερού ή/και συστημάτων αντλίας θερμότητας σύγχρονης τεχνολογίας. Επιπλέον, παρέχεται η δυνατότητα αντικατάστασης ενεργοβόρων ηλεκτρικών θερμαντήρων παλαιάς τεχνολογίας, χωρίς να συνιστά προαπαιτούμενο για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα. Συγκεκριμένα, το Πρόγραμμα επιχορηγεί:
1.2 Ποιος μπορεί να αιτηθεί στο Πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»;
Απάντηση
Οι ωφελούμενοι του Προγράμματος είναι οικιακοί καταναλωτές που επιθυμούν να τοποθετήσουν στην οικία τους (περιλαμβανόμενης οικίας ενοικιαζόμενη/δωρεάν παραχωρούμενη) ηλιακό θερμοσίφωνα νέας τεχνολογίας ή/και νέο σύστημα αντλίας θερμότητας. Δικαίωμα υποβολής αίτησης στο Πρόγραμμα έχουν:
Κάθε Φυσικό Πρόσωπο δύναται να αιτηθεί την αγορά νέου ηλιακού θερμοσίφωνα ή/και συστήματος αντλίας θερμότητας για κύρια ή δευτερεύουσα κατοικία, για την οποία συντρέχουν αθροιστικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
Υπενθυμίζεται ότι δεν είναι δυνατή η υποβολή άνω της μίας αίτησης για την ίδια κατοικία, από διαφορετικά φυσικά πρόσωπα.
1.3 Ποιοι είναι ωφελούμενοι;
Απάντηση
Οι ωφελούμενοι του Προγράμματος είναι φυσικά πρόσωπα που έχει υπαχθεί στο Πρόγραμμα και οι τελικοί αποδέκτες των κινήτρων.
1.4 Με τον ίδιο ΑΦΜ μπορώ να αιτηθώ και για Κατηγορία Α (Ηλιακός Θερμοσίφωνας) και Κατηγορία Β (Αντλία Θερμότητας);
Απάντηση
Με τον ίδιο ΑΦΜ είναι δυνατή η υποβολή αιτήσεων για τις Κατηγορίες Α και Β Επιλέξιμου Εξοπλισμού, με την προϋπόθεση ότι υποβάλλεται μία αίτηση ανά Κατηγορία.
Ωστόσο, δεν είναι δυνατή η υποβολή άνω της μίας αίτησης για την ίδια κατοικία, από διαφορετικά φυσικά πρόσωπα.
1.5 Ποια συστήματα αντλίας θερμότητας επιδοτούνται;
Απάντηση
Τα προϊόντα που δύνανται να επιχορηγηθούν από το Πρόγραμμα πρέπει να πληρούν κάποια ελάχιστα χαρακτηριστικά (Πίνακας 2, Κεφάλαιο 2.3)
Κατηγορία Β (Σύστημα αντλίας θερμότητας, | Τεχνικά Χαρακτηριστικά | Ελάχιστες Απαιτήσεις |
Πιστοποίηση CE | Ναι | |
Ενεργειακή Κλάση (στο επίπεδο των 55ο) | Α+ ή καλύτερη | |
Εργοστασιακή Εγγύηση | Τουλάχιστον δύο (2) έτη για όλο το σύστημα αντλίας θερμότητας | |
Κατάσταση | Καινούργιο/Αμεταχείριστο | |
Τεχνική υποστήριξη/ επισκευαστικό κέντρο | Τεχνική Υποστήριξη κατά το χρονικό διάστημα ισχύος της εργοστασιακής εγγύησης | |
Εναλλακτικές τεχνολογίες | Αέρα-νερού, γεωθερμικές, πολυδιαιρούμενα συστήματα (απλού τύπου, VRV/VRF) |
1.6 Τι εμπεριέχει ο Επιλέξιμος Εξοπλισμός Κατηγορίας Β (Σύστημα Αντλίας Θερμότητας Θέρμανσης);
Απάντηση
Ο Επιλέξιμος Εξοπλισμός της Κατηγορίας Β περιλαμβάνει την εξωτερική μονάδα, τα fan coil, τα σώματα καλοριφέρ, τη δεξαμενή ζεστού νερού (boiler) και το δοχείο αδράνειας.
1.7 Απαιτείται Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) ή ενεργειακός έλεγχος;
Απάντηση
Δεν απαιτείται Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) ή ενεργειακός έλεγχος για τη συμμετοχή στο Πρόγραμμα.
1.8 Είναι απαραίτητο να ανακυκλώσω τον παλιό μου ηλιακό θερμοσίφωνα για να δικαιούμαι επιδότηση για νέο ηλιακό θερμοσίφωνα μέσω του Προγράμματος;
Απάντηση
Οι παλιές συσκευές που αντικαθίστανται ανακυκλώνονται σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή και την Εθνική νομοθεσία.
Η αντικατάσταση των ενεργοβόρων ηλεκτρικών θερμαντήρων παλαιάς τεχνολογίας δεν συνιστά προαπαιτούμενο για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα. Είναι απαραίτητο να ακολουθήσετε τους όρους και διατάξεις του Ν. 4819/2021 και της ΚΥΑ 23615/2014 περί Διαχείρισης Αποβλήτων Ηλεκτρικού Ηλεκτρονικού Εξοπλισμού (ΑΗΗΕ) για τις παλιές ενεργοβόρες συσκευές που αντικαθίστανται, διασφαλίζοντας τη σωστή και περιβαλλοντικά υπεύθυνη διαχείρισή του.
2 Ερωτήσεις για ωφελούμενους
2.1 Ποιοι ηλιακοί θερμοσίφωνες και ποια συστήματα αντλίας θερμότητας επιδοτούνται και μέχρι πόσοι ανά αίτηση;
Απάντηση
Στο διαδικτυακό τόπο του Προγράμματος, στο πεδίο Μητρώα, θα δημοσιεύεται το Ενιαίο Μητρώο Εγκεκριμένου Εξοπλισμού από τον Απρίλιο του 2025, στο οποίο θα είναι διαθέσιμα όλα τα προϊόντα που έχουν εγκριθεί στο Πρόγραμμα.
Οι προμηθευτές που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα και πωλούν τους επιδοτούμενους εξοπλισμούς θα σας κατευθύνουν σχετικά με τα συγκεκριμένα μοντέλα που είναι εγκεκριμένα και μπορούν να χρηματοδοτηθούν μέσω του Προγράμματος.
Κάθε αίτηση μπορεί να περιλαμβάνει έναν (1) Ηλιακό Θερμοσίφωνα ή ένα (1) σύστημα αντλίας θερμότητας προς επιχορήγηση.
2.2 Πόσες αιτήσεις μπορώ να υποβάλλω;
Απάντηση
Επιτρέπεται η υποβολή έως δύο αιτήσεων, μίας για την Κατηγορία Α και μίας για την Κατηγορία Β Επιλέξιμου Εξοπλισμού. Ωστόσο, δεν είναι δυνατή η υποβολή περισσότερων από μίας αίτησης για την ίδια Κατηγορία Επιλέξιμου Εξοπλισμού από το ίδιο φυσικό πρόσωπο (ΑΦΜ). Επιπλέον, δεν είναι δυνατή η υποβολή δεύτερης αίτησης για τον ίδιο Επιλέξιμο Εξοπλισμό στην ίδια κατοικία, ακόμη και αν η αίτηση υποβάλλεται από διαφορετικό φυσικό πρόσωπο (ΑΦΜ).
2.3 Μπορώ να υποβάλω αίτηση στο Πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα» εάν έχω ήδη υποβάλει ή επιδοτηθεί από άλλο πρόγραμμα;
Απάντηση
Η υποβολή αίτησης στο Πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα» είναι δυνατή, υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχει επικάλυψη δαπανών με άλλο πρόγραμμα για την ίδια κατοικία. Συγκεκριμένα:
2.4 Υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια για την επιδότηση αγοράς νέου ηλιακού θερμοσίφωνα ή συστήματος αντλίας θερμότητας;
Απάντηση
Δεν υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια που να αποκλείουν τη δυνατότητα επιδότησης. Ωστόσο, στην Κατηγορία Α για την «Δαπάνη αγοράς ηλιακού θερμοσίφωνα», τα εισοδηματικά κριτήρια καθορίζουν το ποσοστό ενίσχυσης, το οποίο ανέρχεται σε 50% ή 60%. Συγκεκριμένα:
Στην Κατηγορία Β, για την αγορά και εγκατάσταση συστήματος αντλίας θερμότητας, το ποσοστό ενίσχυσης είναι σταθερά καθορισμένο στο 50%, ανεξαρτήτως εισοδήματος.
2.5 Είμαι επιλαχών στο Πρόγραμμα «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» και θέλω να εγκαταστήσω νέο ηλιακό θερμοσίφωνα. Πρέπει να υποβάλλω αίτηση χρηματοδότησης στο νέο Πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»;
Απάντηση
Σε κάθε περίπτωση απαιτείται η υποβολή νέας αίτησης χρηματοδότησης στο Πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα». Εάν ήσασταν επιλαχών στο Πρόγραμμα «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» και είχατε λάβει επιταγές (vouchers) τις οποίες δεν εξαργυρώσατε, θα έχετε προτεραιότητα στην τελική κατάταξη, υπό την προϋπόθεση ότι η αίτηση θα υποβληθεί από τον ίδιο ΑΦΜ.
2.6 Δεν έχω ιδιόκτητη κατοικία – Μπορώ να υποβάλλω αίτηση χρηματοδότησης για ηλιακό θερμοσίφωνα νέας τεχνολογίας ή/και νέο σύστημα αντλίας θερμότητας στην κατοικία που ενοικιάζω;
Απάντηση
Η αίτηση αφορά είτε ιδιόκτητη, είτε ενοικιασμένη, είτε παραχωρημένη κατοικία, εφόσον συντρέχουν αθροιστικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
2.7 Τι δικαιολογητικά πρέπει να προσκομίσω κατά την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης στο Πρόγραμμα;
Απάντηση
Για την επιτυχή υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης, οι αιτούντες οφείλουν να επισυνάψουν στην ψηφιακή πλατφόρμα του Προγράμματος τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, ανάλογα με την περίπτωση που τους αφορά, ως εξής:
2.8 Είμαι μέλος ΑΜΕΑ ή στην οικογένειά μου υπάρχει μέλος ΑΜΕΑ. Τι πρέπει να υποβάλω ώστε να προσμετρηθεί το κριτήριο κατάταξης στο Πρόγραμμα;
Απάντηση
Για να προσμετρηθεί το κριτήριο κατάταξης, ο αιτών/ούσα με αναπηρία ή εξαρτώμενο τέκνο με αναπηρία μεγαλύτερη ή ίση με 67% πρέπει να προσκομίσει γνωμάτευση ή πιστοποιητικό από υγειονομική επιτροπή πιστοποίησης αναπηρίας ή άλλη αρμόδια αρχή, η οποία κατά το νόμο εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές της.
2.9 Έκανα αίτηση για χρηματοδότηση. Πότε θα λάβω τις αντίστοιχες επιταγές για τις αγορές μου;
Απάντηση
Οι ωφελούμενοι θα μπορούν να λάβουν και να χρησιμοποιήσουν τις επιταγές μετά την απόφαση υπαγωγής.
2.10 Τι είναι οι επιταγές; Θα μου αποδοθεί κάποιο χρηματικό ποσό; Πως θα αποπληρώσω την αγορά του νέου εξοπλισμού;
Απάντηση
Δεν αποδίδεται κάποιο χρηματικό ποσό. Εφόσον εγκριθεί η αίτηση και διαπιστωθεί δικαίωμα επιχορήγησης, αποστέλλονται ηλεκτρονικά επιταγές (Vouchers) του Προγράμματος.
Η πρώτη επιταγή χρησιμοποιείται για την αγορά του νέου εξοπλισμού των Κατηγοριών Α & Β, ενώ η δεύτερη μπορεί να επιδοτήσει (προαιρετικά) τη δαπάνη εκτέλεσης συμπληρωματικών υπηρεσιών (π.χ. κόστος τοποθέτησης, αναλώσιμα, σωληνώσεις, βάνες, στηρίγματα, εξαρτήματα, smart system (χρονοδιακόπτη) κλπ.).
Οι επιταγές δεν εκδίδονται σε φυσική μορφή, αλλά αντιστοιχούν σε μοναδικούς κωδικούς, οι οποίοι αποστέλλονται στον ηλεκτρονικό λογαριασμό της πλατφόρμας όπου υποβλήθηκε η αίτηση, καθώς και στην επιβεβαιωμένη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Οι επιταγές αυτές εξαργυρώνονται από εγκεκριμένο προμηθευτή που έχει ενταχθεί στο Μητρώο Προμηθευτών.
Με την παροχή των επιταγών στον εκάστοτε προμηθευτή, καλύπτεται ένα μέρος της τιμής του εξοπλισμού και της δαπάνης εκτέλεσης συμπληρωματικών εργασιών τοποθέτησής του. Ως εκ τούτου, απαιτείται η εξόφληση της υπολειπόμενης αξίας με ίδια μέσα (μετρητά, κάρτα, δόσεις κλπ.).
2.11 Τι αξία αντιπροσωπεύει κάθε επιταγή; Πόσο είναι τελικά το ποσό της επιχορήγησης που θα λάβω;
Απάντηση
Δεν υπάρχει ένα και μοναδικό ποσό για κάθε περίπτωση.
Η μέγιστη αξία της επιταγής καθορίζεται από ένα σύνολο παραγόντων, όπως ενδεικτικά το ποσοστό επιδότησης (από 50% έως και 60%) που δικαιούστε και η τιμή πώλησης του προϊόντος.
Εάν η τιμή πώλησης του Ηλιακού Θερμοσίφωνα υπερβαίνει την Προτεινόμενη Λιανική Τιμή (Π.Λ.Τ) του κατασκευαστή (την οποία θα γνωρίζετε από Απρίλιο του 2025) τότε δικαιούστε το μέγιστο ποσοστό επιδότησης επί την Π.Λ.Τ.
Αντίστοιχα η μέγιστη αξία της επιταγής που αφορά τη δαπάνη εκτέλεσης των αναγκαίων συμπληρωματικών εργασιών διαφοροποιείται με βάση το ποσοστό επιχορήγησης που δικαιούστε (από 50% έως 60% αναλόγως της εισοδηματικής σας κατηγορίας).
Οι μέγιστες αξίες (ανώτατο ποσό επιχορήγησης) κατά περίπτωση είναι διαθέσιμες στους Πίνακες 3 και 4 της παραγράφου 2.4 του Οδηγού του Προγράμματος.
2.12 Τι θα γίνει αν χάσω ή ξεχάσω τον κωδικό της επιταγής μου;
Απάντηση
Ο κωδικός της επιταγής βρίσκεται αποθηκευμένος στον ηλεκτρονικό σας λογαριασμό, στο σημείο δηλαδή που υποβάλλατε την αίτηση χρηματοδότησης, στην ψηφιακή πλατφόρμα του Προγράμματος. Επιπλέον, οι κωδικοί των επιταγών θα αποστέλλονται στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που έχει δηλωθεί κατά την υπαγωγή της αίτησης στο Πρόγραμμα.
2.13 Μπορώ να μεταβιβάσω την επιταγή μου σε κάποιον άλλον αν δεν την χρησιμοποιήσω;
Απάντηση
Σε καμία περίπτωση. Οι επιταγές είναι προσωπικές και αφορούν την αίτηση που υποβλήθηκε και εγκρίθηκε (δικαίωμα συμμετοχής, εισοδηματικά κριτήρια, διεύθυνση κατοικίας εγκατάστασης κλπ.).
2.14 Τι θα συμβεί αν κάποιος άλλος μάθει τους κωδικούς των επιταγών μου; Θα μπορούσε να τους χρησιμοποιήσει; Εγώ θα πρέπει να προσκομίσω κάποια ταυτότητα για έλεγχο τη στιγμή που προβαίνω σε αγορά;
Απάντηση
Η γνώση των κωδικών των επιταγών από μόνη της δεν επιτρέπει σε κάποιον τρίτο να τις χρησιμοποιήσει. Τη στιγμή της αγοράς θα πρέπει να δηλωθεί και κωδικός μίας χρήσης (ΟTP) που έχει ισχύ λίγων λεπτών και αποστέλλεται στην προσωπική σας διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, η οποία με τη σειρά της έχει επιβεβαιωθεί κατά την υποβολή της αίτησης.
Με άλλα λόγια, απαιτείται διπλή επιβεβαίωση και το άτομο που κάνει την αγορά θα πρέπει να γνωρίζει τα προσωπικά του στοιχεία (ΑΦΜ, κωδικούς), καθώς και να έχει εύκαιρη πρόσβαση στην επιβεβαιωμένη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του.
2.15 Επισκέφτηκα ένα κατάστημα για να προχωρήσω σε αγορά, αλλά ενημερώθηκα ότι δεν συμμετέχει στο Πρόγραμμα. Δεν έχει την υποχρέωση να δεχτεί την επιταγή που του προσκομίζω;
Απάντηση
Δεν είναι υποχρεωτικό για κάθε προμηθευτή του επιλέξιμου εξοπλισμού να συμμετάσχει στο Πρόγραμμα. Όσοι επιθυμούν, υποβάλουν αίτηση συμμετοχής και ακολουθούν συγκεκριμένες διαδικασίες.
Στο δικτυακό τόπο του Προγράμματος δημοσιεύεται λίστα με όλους τους (ανά πάσα στιγμή) εγκεκριμένους προμηθευτές.
2.16 Κατά την υποβολή αίτησης επέλεξα ότι δεν επιθυμώ την επιδότηση των συμπληρωματικών υπηρεσιών. Μπορώ να επιδοτηθώ για αυτές από το Πρόγραμμα;
Απάντηση
Η επιδότηση των συμπληρωματικών υπηρεσιών δεν είναι δυνατή εάν κατά την υποβολή της αίτησης στην ψηφιακή πλατφόρμα του Προγράμματος έχετε επιλέξει ότι δεν την επιθυμείτε. Το πεδίο «Επιθυμείτε Επιδότηση των Συμπληρωματικών Υπηρεσιών;» είναι υποχρεωτικό και η επιλογή που δηλώνετε («Ναι» ή
«Όχι») καταχωρείται στην αίτησή σας. Έπειτα της οριστικής υποβολής της αίτησης σας, δεν δίνεται η δυνατότητα επεξεργασίας αυτής. Συνεπώς, εάν έχετε δηλώσει ότι δεν επιθυμείτε την επιδότηση, δεν υπάρχει δυνατότητα επιδότησης εκ των υστέρων.
Σε αντίθετη περίπτωση, παρέχεται η δυνατότητα ακύρωσης της επιταγής υπηρεσιών ακόμη και μετά την οριστική υποβολή της αίτησης.
2.17 Φαίνονται συμπληρωμένα όλα τα πεδία της αίτησής μου αλλά δεν είναι ενεργή η επιλογή «Υποβολή» της αίτησης. Τι πρέπει να ελέγξω αναφορικά με την ορθότητα συμπλήρωσης της αίτησης;
Απάντηση
Για την ενεργοποίηση της δυνατότητας υποβολής, θα πρέπει να ελέγξετε τα ακόλουθα πεδία:
Η αίτηση έχει καταχωρηθεί επιτυχώς, όταν σας αποσταλεί επιβεβαιωτικό email και είναι στο στάδιο (status) “Προς Αξιολόγηση”.
2.18 Τι συμβαίνει εάν έχω υποβάλει λανθασμένο ή ελλιπές έγγραφο στην αίτησή μου;
Απάντηση
Έπειτα της οριστικής υποβολής της αίτησης σας, δεν δίνεται η δυνατότητα επεξεργασίας αυτής. Κατά την αξιολόγηση της αίτησής σας και σε ορισμένες περιπτώσεις όπου διαπιστωθεί ότι κάποιο από τα υποβληθέντα έγγραφα είναι λανθασμένο, ελλιπές ή μη ευκρινές (π.χ. κενό έγγραφο, λανθασμένο αρχείο, μη αναγνώσιμη σάρωση), θα σας ζητηθεί μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας του Προγράμματος να επισυνάψετε εκ νέου το ορθό έγγραφο ή τυχόν επιπλέον συμπληρωματικά στοιχεία.
Ο αιτών υποχρεούται να αναρτήσει το σωστό έγγραφο στην ψηφιακή πλατφόρμα εντός επτά (7) ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία ηλεκτρονικής ειδοποίησης.
2.19 Πού μπορώ να βρω τα υποδείγματα των Υπεύθυνων Δηλώσεων που απαιτούνται για την αίτησή μου;
Απάντηση
Τα υποδείγματα των Υπεύθυνων Δηλώσεων είναι διαθέσιμα στον Οδηγό του Προγράμματος καθώς και στην ενότητα «Έγγραφα» της ψηφιακής πλατφόρμας του Προγράμματος. Οι αιτούντες μπορούν να τα κατεβάσουν, να τα συμπληρώσουν και να τα υποβάλουν σύμφωνα με τις οδηγίες.
Σημειώνεται ότι οι Υπεύθυνες Δηλώσεις απευθύνονται προς την Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
3 Ερωτήσεις για προμηθευτές
3.1 Μπορώ να συμμετέχω στο Πρόγραμμα πουλώντας ηλιακούς θερμοσίφωνες ή/και σύστημα αντλίας θερμότητας θέρμανσης;
Απάντηση
Η συμμετοχή στο Πρόγραμμα επιτρέπεται εφόσον δραστηριοποιείστε στο λιανικό εμπόριο ηλιακών θερμοσιφώνων, συστημάτων αντλίας θερμότητας θέρμανσης ή άλλων συναφών Κωδικών Αριθμών Δραστηριότητας (ΚΑΔ), όπως ορίζονται στην παράγραφο 5.3 του Οδηγού του Προγράμματος.
Οι προμηθευτές υποβάλλουν αιτήσεις το διάστημα από 07-05-2025 έως τη λήξη των αγορών του Προγράμματος.
Όλοι οι προμηθευτές που διαθέτουν σχετική δραστηριότητα στην Ελλάδα μπορούν να συμμετάσχουν στο Πρόγραμμα και να διαθέτουν προς πώληση τα επιδοτούμενα προϊόντα τους, εφόσον συμμορφώνονται με κάποιες βασικές προϋποθέσεις και όρους του Προγράμματος.
Προκειμένου να συμμετάσχετε, θα πρέπει να υποβάλετε Αίτηση Συμμετοχής στην Ψηφιακή Πλατφόρμα Προμηθευτών του Προγράμματος, η οποία είναι απαραίτητο να έχει εγκριθεί πριν ξεκινήσετε να πουλάτε επιδοτούμενο εξοπλισμό σε ωφελούμενους του Προγράμματος.
Οι ειδικοί όροι και τα βήματα για την έγκριση της συμμετοχής σας στο Πρόγραμμα περιγράφονται αναλυτικά στο Κεφάλαιο 5 του Οδηγού του Προγράμματος.
3.2 Ποιοι προμηθευτές μπορούν να συμμετάσχουν στο Πρόγραμμα;
Απάντηση
Οι Προμηθευτές που επιθυμούν να συμμετάσχουν στο Πρόγραμμα πρέπει να έχουν δραστηριότητα συναφή με το αντικείμενο του Προγράμματος, σύμφωνα με τους επιλέξιμους ΚΑΔ που ορίζονται στην παράγραφο 5.3 του Οδηγού του Προγράμματος, ο οποίος είναι διαθέσιμος στα Έγγραφα του Προγράμματος στην ψηφιακή πλατφόρμα. Οι προμηθευτές διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:
Πίνακας 1: Επιλέξιμοι ΚΑΔ για τους εμπόρους λιανικής (άμεσους προμηθευτές).
ΚΩΔΙΚΟΣ | ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ |
47.52.45.01 | Λιανικό εμπόριο δικλείδων μείωσης της πίεσης, δικλείδων ελέγχου, ρυθμιστικών και ασφαλιστικών δικλείδων |
47.52.45.02 | Λιανικό εμπόριο κεραμικών σωληνώσεων, αγωγών, υδρορροών και εξαρτημάτων σωληνώσεων |
47.52.45.04 | Λιανικό εμπόριο μερών στροφίγγων και δικλείδων και παρόμοιων ειδών |
47.52.45.05 | Λιανικό εμπόριο στροφίγγων, κανουλών, δικλείδων για νεροχύτες, νιπτήρες, μπιντέδες, καζανάκια, μπανιέρες και παρόμοια είδη, δικλείδων σωμάτων καλοριφέρ κεντρικής θέρμανσης |
47.52.45.06 | Λιανικό εμπόριο σωμάτων καλοριφέρ για κεντρική θέρμανση, που δεν θερμαίνονται ηλεκτρικά, από σίδηρο ή χάλυβα |
47.52.45.07 | Λιανικό εμπόριο υδραυλικών ειδών |
47.54 | Λιανικό εμπόριο ηλεκτρικών οικιακών συσκευών σε εξειδικευμένα καταστήματα. |
47.59.58.15 | Λιανικό εμπόριο ηλιακών θερμοσιφώνων |
47.59.58.16 | Λιανικό εμπόριο θερμαντήρων αέρα ή διανεμητών θερμού αέρα π.δ.κ.α από σίδηρο ή χάλυβα, μη ηλεκτρικών |
47.59.58.17 | Λιανικό εμπόριο θερμαντήρων νερού, στιγμιαίων ή θερμοσυσσώρευσης, μη ηλεκτρικών |
47.91.54 | Λιανικό εμπόριο ηλεκτρικών οικιακών συσκευών, με αλληλογραφία ή μέσω διαδικτύου |
Πίνακας 2: Επιλέξιμοι ΚΑΔ για τους Επαγγελματίες / Συνεργεία Υδραυλικών και Κλιματιστικών Εγκαταστάσεων Θέρμανσης και Ψύξης (άμεσους προμηθευτές).
ΚΩΔΙΚΟΣ | ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ |
43.22. | Υδραυλικές και κλιματιστικές εγκαταστάσεις θέρμανσης και ψύξης και όλες οι υποκατηγορίες αυτής. |
καταθέτουν αιτήσεις έγκρισης προϊόντων χωρίς άμεση συναλλαγή με τους ωφελούμενους. Για να είναι επιλέξιμοι, πρέπει να έχουν τουλάχιστον έναν (κύριο ή δευτερεύοντα) ΚΑΔ από τους παρακάτω:
Πίνακας 3: Επιλέξιμοι ΚΑΔ για τους έμμεσους προμηθευτές.
ΚΩΔΙΚΟΣ | ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ |
27.51.24.01 | Κατασκευή ηλιακών θερμοσίφωνων, ηλεκτρικών |
27.52.14.01 | Κατασκευή ηλιακών θερμοσίφωνων, μη ηλεκτρικών |
28.25.12 | Κατασκευή κλιματιστικών μηχανημάτων |
28.25.3 | Κατασκευή μερών εξοπλισμού ψύξης και κατάψυξης και αντλιών θερμότητας |
46.49.19.09 | Χονδρικό εμπόριο ηλιακών θερμοσίφωνων |
46.69.10.00 | Χονδρικό εμπόριο άλλων μηχανημάτων και εξοπλισμού |
46.69.15.69 | Χονδρικό εμπόριο συστημάτων αυτονομίας θέρμανσης |
46.69.19.38 | Χονδρικό εμπόριο κλιματιστικών μηχανημάτων |
46.74.12.01 | Χονδρικό εμπόριο βαλβίδων, ηλεκτροβαλβίδων και εξαρτημάτων υδραυλικών κυκλωμάτων |
46.74.12.02 | Χονδρικό εμπόριο ειδών κεντρικής θέρμανσης (λεβήτων, καυστήρων αέριων καυσίμων ή πετρελαίου, κυκλοφορητών, θερμοσίφωνων κλπ εξαρτημάτων θέρμανσης) |
46.74.12.03 | Χονδρικό εμπόριο εξοπλισμού κεντρικής θέρμανσης |
46.74.12.04 | Χονδρικό εμπόριο θερμομονωμένων δεξαμενών (εκτός των δοχείων για αέρια), από σίδηρο ή χάλυβα |
46.74.12.07 | Χονδρικό εμπόριο στροφίγγων, κανουλών, δικλείδων για νεροχύτες, νιπτήρες, μπιντέδες, καζανάκια, μπανιέρες και παρόμοια είδη, δικλείδων σωμάτων καλοριφέρ κεντρικής θέρμανσης |
46.74.12.08 | Χονδρικό εμπόριο σωλήνων, αγωγών και εξαρτημάτων σωλήνων ή αγωγών, από μόλυβδο |
46.74.12.09 | Χονδρικό εμπόριο σωλήνων, αγωγών και εξαρτημάτων σωλήνων ή αγωγών, από χαλκό |
46.74.12.10 | Χονδρικό εμπόριο σωμάτων καλοριφέρ για κεντρική θέρμανση, που δεν θερμαίνονται ηλεκτρικά, από σίδηρο ή χάλυβα |
3.3 Τι δικαιολογητικά πρέπει να προσκομίσω;
Απάντηση
Για την υποβολή της αίτησης συμμετοχής στο Πρόγραμμα απαιτείται η προσκόμιση των εξής δικαιολογητικών:
Αντί για τα έγγραφα (2) & (3) μπορούν εναλλακτικά να προσκομιστούν:
3.4 Ήμουν εγγεγραμμένος στο μητρώο προμηθευτών του προηγούμενου Προγράμματος «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα». Θα πρέπει να υποβάλω Αίτηση Συμμετοχής και στο Πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»;
Απάντηση
Το Πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα» αποτελεί νέο Πρόγραμμα. Ως εκ τούτου, η Αίτηση Συμμετοχής στο νέο Πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα» είναι απαραίτητη, ακόμη και για τους προμηθευτές που ήταν εγγεγραμμένοι στο μητρώο προμηθευτών του προηγούμενου Προγράμματος «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα».
3.5 Θα προλάβω να υποβάλω Αίτηση Συμμετοχής και αυτή να εγκριθεί πριν την έναρξη του Προγράμματος; Υπάρχει κάποια προθεσμία;
Απάντηση
Δεν υπάρχει προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής από προμηθευτές. Νέοι προμηθευτές μπορούν να εγκρίνονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Προγράμματος.
Η Αίτηση συμμετοχής είναι πολύ απλή και συμπληρώνεται σε λίγα λεπτά, ενώ τα ζητούμενα δικαιολογητικά είναι και αυτά απλά και συνήθως εκδίδονται άμεσα, μέσω διαδικτύου.
Κατά την έναρξη του Προγράμματος ενδέχεται να υπάρξει ολιγοήμερος φόρτος, εφόσον όλα τα καταστήματα υποβάλουν ταυτόχρονα αιτήσεις συμμετοχής. Στη συνέχεια όμως, οι αιτήσεις θα εγκρίνονται ή θα απορρίπτονται.
3.6 Ποιοι προμηθευτές μπορούν να υποβάλλουν δήλωση προϊόντων στο Μητρώο Εξοπλισμού και ποια τα στάδια της δήλωσης προϊόντων;
Απάντηση
Η δήλωση προϊόντος δύναται να υποβληθεί από έμμεσους προμηθευτές, δηλαδή κατασκευαστές (ή θυγατρική/συνδεδεμένη εταιρεία), αντιπροσώπους, εισαγωγείς και διανομείς, χωρίς άμεση συναλλαγή με τους ωφελούμενους. Σημειώνεται ότι δεν επιτρέπεται η υποβολή δήλωσης από έμπορο λιανικής, εκτός εάν αυτός κατέχει κάποιον από τους προαναφερθέντες ρόλους για τον επιλέξιμο εξοπλισμό.
Η διαδικασία περιλαμβάνει:
Μετά την καταχώριση, το Πρόγραμμα προχωρά σε αξιολόγηση των δηλωμένων προϊόντων και στοιχείων, με σκοπό τη συμμόρφωση των προϊόντων με τις ελάχιστες απαιτήσεις που προβλέπονται στον Οδηγό του Προγράμματος.
Όσα προϊόντα πληρούν τις απαιτήσεις καταχωρούνται στο Μητρώο Εγκεκριμένου Εξοπλισμού, το οποίο είναι προσβάσιμο από τους ωφελούμενους και τους προμηθευτές.
3.7 Απαιτείται η εκ νέου δήλωση των μοντέλων εξοπλισμού που θα διατεθούν μέσω του Προγράμματος, εφόσον αυτά περιλαμβάνονται ήδη στο Ενιαίο Μητρώο Εγκεκριμένου Εξοπλισμού;
Απάντηση
Η εκ νέου δήλωση δεν είναι απαραίτητη. Εφόσον ο εξοπλισμός έχει ήδη δηλωθεί και έχει λάβει τη σχετική έγκριση, μπορεί να διατεθεί από οποιονδήποτε εγκεκριμένο προμηθευτή χωρίς να απαιτείται νέα έγκριση, καθώς είναι ήδη καταγεγραμμένος στο Ενιαίο Μητρώο Εγκεκριμένου Εξοπλισμού.
3.8 Πως μπορώ να γνωρίζω εάν ένας πελάτης μου επιδοτείται από το Πρόγραμμα; Θα πρέπει να προσκομίσει κάποιο έγγραφο;
Απάντηση
Θα σας το αναφέρει ο ίδιος. Δεν απαιτείται κάποιο έγγραφο, παρά μόνο να γνωρίζει το ΑΦΜ του, τον κωδικό της επιταγής, καθώς και να φέρει μαζί του την συσκευή κινητού τηλέφωνου για να επιβεβαιώσει μέσω email την εξαργύρωση της επιταγής.
Ο προμηθευτής μπορεί να εισάγει τον κωδικό της επιταγής στην ψηφιακή πλατφόρμα του Προγράμματος, προκειμένου να ελέγξει αν αντιστοιχεί σε έγκυρη και διαθέσιμη επιταγή. Επίσης, εισάγει το ΑΦΜ, τον κωδικό της επιταγής καθώς και τον κωδικό μίας χρήσης που θα αποσταλεί εκείνη τη στιγμή στο κινητό του, προκειμένου να δεσμεύσετε την επιταγή για τη μεταγενέστερη εξόφληση του παραστατικού που θα εκδώσει.
Για περισσότερες πληροφορίες ανατρέξτε στην ενότητα 6.2 του Οδηγού του Προγράμματος.
3.9 Ο πελάτης επιθυμεί να προχωρήσει σε παραγγελία, αλλά χρειάζομαι κάποιες ημέρες μέχρι να παραλάβω το νέο εξοπλισμό από τον προμηθευτή μου και να τον παραδώσω στον πελάτη. Τι πρέπει να κάνω με την επιταγή στο μεσοδιάστημα; Θα κάνω κάποια δήλωση στην ψηφιακή πλατφόρμα;
Απάντηση
Εφόσον έχει πραγματοποιηθεί παραγγελία, η επιταγή θα πρέπει να δεσμευτεί στην ψηφιακή πλατφόρμα του Προγράμματος. Για τον σκοπό αυτό, το ΑΦΜ, ο κωδικός της επιταγής και ο κωδικός μίας χρήσης, ο οποίος θα αποσταλεί εκείνη τη στιγμή στην διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του πελάτη, θα πρέπει να εισαχθούν στην πλατφόρμα, προκειμένου να δεσμευτεί η επιταγή.
Η επιταγή παραμένει δεσμευμένη για χρονικό διάστημα 30 ημερών, εντός του οποίου αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία πώλησης. Η δέσμευση διασφαλίζει ότι στο διάστημα αυτό, ο ωφελούμενος δεν μπορεί να αξιοποιήσει την ίδια επιταγή για να προβεί σε παράλληλη αγορά με επιδότηση από άλλο προμηθευτή.
Για περισσότερες πληροφορίες ανατρέξτε στην ενότητα 6.2 του Οδηγού του Προγράμματος.
3.10 Ο πελάτης μου άλλαξε γνώμη και ζήτησε την ακύρωση της παραγγελίας πριν την παραλαβή του νέου ηλιακού. Στο μεταξύ όμως είχα δεσμεύσει την επιταγή του. Τι πρέπει να κάνω;
Απάντηση
Η επιταγή μπορεί να επιστραφεί στον πελάτη και να χρησιμοποιηθεί σε άλλον έμπορο λιανικής, εφόσον το επιθυμεί. Στην περίπτωση αυτή, ο προμηθευτής προχωρά σε άμεση αποδέσμευση της επιταγής μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας, πριν την παρέλευση των 30 ημερών (χωρίς αναμονή αυτόματης αποδέσμευσης).
3.11 Τι ποσό θα πληρώσει τελικά ο πελάτης; Μπορώ να ζητήσω την εξόφληση της συνολικής αξίας του προϊόντος (νέου εξοπλισμού) και να επιστρέψω αργότερα το ποσό της επιδότησης στον πελάτη με πιστωτικό παραστατικό, αφού πληρωθώ από το Πρόγραμμα; Ποια χρονική στιγμή μπορώ να χρεώσω τον πελάτη μου;
Απάντηση
Το ποσό που πρέπει να πληρώσει ο πελάτης είναι μόνο το ποσό που υπολείπεται της επιχορήγησης (δηλαδή το σύνολο της τιμής με ΦΠΑ μείον την τελική αξία της επιταγής). Η αξία της επιταγής θεωρείται ως τρόπος πληρωμής που εξοφλεί μερικώς το παραστατικό πώλησης. Με την επίδοσή της, θεωρείται ότι έχει εξοφληθεί το ισοδύναμο ποσό και ο πελάτης υποχρεούται να καταβάλει μόνο το υπόλοιπο της πληρωμής.
Όσον αφορά το υπόλοιπο ποσό (πλην της επιχορήγησης) που καταβάλλεται από τον πελάτη, εξοφλείται με τους τρόπους και στο χρόνο που επιλέγονται, εντάσσοντας το στη συνήθη εμπορική πρακτική.
3.12 Ο πελάτης θέλει να αγοράσει επιλέξιμο εξοπλισμό μαζί με υπηρεσία εγκατάστασης σε 24 δόσεις. Τι από όλα αυτά δηλώνω στο παραστατικό πώλησης;
Απάντηση
Σε περίπτωση αγοράς προϊόντος που περιλαμβάνει επιπλέον και επιλέξιμες υπηρεσίες αυτές θα πρέπει να τιμολογούνται διακριτά (π.χ. να αναγράφονται σε διαφορετική γραμμή του ίδιου παραστατικού ή σε χωριστό παραστατικό) και σε κάθε περίπτωση, να μην ενσωματώνονται στη τιμή του βασικού προϊόντος, επί της οποίας θα υπολογιστεί η ενίσχυση. Το παραστατικό πώλησης πρέπει να υπογράφεται τόσο από τον προμηθευτή όσο και από τον ωφελούμενο και να αναρτάται στην ψηφιακή πλατφόρμα του Προγράμματος, προκειμένου να προχωρήσει η πληρωμή του προμηθευτή από το Πρόγραμμα.
Ειδικά όσον αφορά στην επιταγή υπηρεσιών η εξαργύρωση δεν μπορεί να προηγείται της επιτυχούς εξαργύρωσης της αντίστοιχης επιταγής προϊόντος (θα πρέπει να συμβαίνει ταυτόχρονα ή να έπεται αυτής).
Το σύνολο των συμπληρωματικών υπηρεσιών θα πρέπει να περιλαμβάνονται σε ένα και μόνο παραστατικό (από έναν και μόνο προμηθευτή) για να δύναται να επιδοτηθούν μέσω μίας επιταγής υπηρεσίας.
Η επιχορηγούμενη τιμή πώλησης του νέου εξοπλισμού αλλά και οι συμπληρωματικές υπηρεσίες, θα πρέπει να αντιστοιχούν σε τιμή τοις μετρητοίς, καθώς δεν επιδοτούνται τυχόν τόκοι που προκύπτουν μετά από διακανονισμό (δόσεις). Εφόσον η πληρωμή γίνεται βάσει έντοκων δόσεων, θα πρέπει να καταγράφεται και να δηλώνεται σε κάθε συναλλαγή το συνολικό ποσό (αξία) τοις μετρητοίς, διακριτά από οποιαδήποτε άλλη επιβάρυνση (π.χ. τόκους και έξοδα φακέλου).
Για περισσότερες πληροφορίες ανατρέξτε στην ενότητα 3 του Οδηγού του Προγράμματος.
3.13 Πως και από ποιόν θα πληρωθώ για τον επιλέξιμο εξοπλισμό;
Απάντηση
Για κάθε νέα αγοραπωλησία επιλέξιμου εξοπλισμού, ο προμηθευτής εξαργυρώνει την επιταγή του εξοπλισμού (στην ψηφιακή πλατφόρμα του Προγράμματος) του πελάτη, ο οποίος καλύπτει μέρος της δαπάνης του εξοπλισμού που παρέχεται και τιμολογείται. Το ποσό της επιταγής που αναλογεί, θα εισπραχθεί από το Φορέα Πληρωμών από τον επόμενο ημερολογιακό μήνα από τον μήνα της επιτυχούς εξαργύρωσης της επιταγής.
Για κάθε εξαργύρωση, απαιτείται η έκδοση νόμιμου παραστατικού πώλησης, το οποίο πρέπει να είναι υπογεγραμμένο τόσο από τον προμηθευτή όσο και από τον ωφελούμενο. Το παραστατικό πώλησης αναρτάται από τον προμηθευτή στην ψηφιακή πλατφόρμα του Προγράμματος, προκειμένου να προχωρήσει η πληρωμή του προμηθευτή από το Πρόγραμμα.
3.14 Στο voucher υπηρεσιών (εγκατάσταση, αναλώσιμα εξαρτήματα κλπ) συμπεριλαμβάνεται το κόστος της επί τόπου αυτοψίας (οn site survey) από συνεργείο που απαιτείται συνήθως για την εγκατάσταση συστήματος αντλίας θερμότητας και ηλιακού θερμοσίφωνα;
Απάντηση
Ο Οδηγός δεν ορίζει ρητά το κόστος της επιτόπιας αυτοψίας (on-site survey). Αν ο πελάτης επιθυμεί να περιληφθεί η αυτοψία στο πακέτο υπηρεσιών, αυτό δεν απαγορεύεται, καθώς τα παραδείγματα των συμπληρωματικών υπηρεσιών είναι ενδεικτικά.
3.15 Σε περίπτωση που ένας ωφελούμενος θέλει να εξαργυρώσει το voucher προϊόντων σε έναν προμηθευτή και το voucher υπηρεσιών σε άλλον, ποιος από τους δύο τιμολογεί το κόστος μεταφοράς του προϊόντος; Μπορεί να γίνει τμηματική εξαργύρωση του voucher υπηρεσιών και να έχει δύο τιμολόγια από διαφορετικό προμηθευτή;
Απάντηση
Δεν προβλέπεται τμηματική εξαργύρωση. Το κόστος μεταφοράς συμπεριλαμβάνεται στο voucher του επιλέξιμου εξοπλισμού. Το Voucher υπηρεσιών θα πρέπει να εξαργυρωθεί:
3.16 Τι προβλέπεται στην περίπτωση που κάποιος πελάτης έρθει λίγες μέρες πριν την καταληκτική ημερομηνία εξαργύρωσης για να εξαργυρώσει τις επιταγές του;
Απάντηση
Όπως ορίζεται στον Οδηγό, στις περιπτώσεις όπου κατά την παρέλευση της καταληκτικής ημερομηνίας εξαργύρωσης, οι επιταγές αγοράς επιλέξιμου εξοπλισμού βρίσκονται σε κατάσταση δέσμευσης από προμηθευτή, η προθεσμία αγορών παρατείνεται κατά ακόμα δέκα πέντε (15) ημέρες, για την ολοκλήρωση και την εξαργύρωση της επιταγής επιλέξιμου εξοπλισμού.
Η καταληκτική ημερομηνία εξαργύρωσης επιταγών για αγορά επιλέξιμου εξοπλισμού ορίζεται στις 31- 10-2025 και η καταληκτική ημερομηνία εξαργύρωσης των επιταγών παροχής υπηρεσιών ορίζεται στις 28-11-2025.
4 Ερωτήσεις για επαγγελματίες υδραυλικών εγκαταστάσεων
4.1 Μπορώ να συμμετάσχω στο Πρόγραμμα ως επαγγελματίας υδραυλικός εγκαταστάσεων;
Απάντηση
Αίτηση συμμετοχής στο Πρόγραμμα μπορεί να πραγματοποιηθεί από επαγγελματίες ή συνεργεία υδραυλικών και κλιματιστικών εγκαταστάσεων θέρμανσης και ψύξης, από τον Απρίλιο 2025, τα οποία παρέχουν επιδοτούμενες υπηρεσίες σχετικές με την εγκατάσταση νέων ηλιακών θερμοσιφώνων και συστημάτων αντλίας θερμότητας.
Για τη συμμετοχή προμηθευτών στο Πρόγραμμα, απαιτείται:
Παρακαλούμε διαβάστε τον Οδηγό του Προγράμματος για να ενημερωθείτε για τους κανόνες και τις διαδικασίες.
4.2 Ποιες παρεχόμενες υπηρεσίες καλύπτονται μέσω της επιδότησης του Προγράμματος; Περιλαμβάνονται και τα εξαρτήματα/αναλώσιμα που τυχόν θα απαιτηθούν;
Απάντηση
Η επιδότηση του Προγράμματος καλύπτει υπηρεσίες που αφορούν την εγκατάσταση του νέου Ηλιακού Θερμοσίφωνα ή/και του συστήματος αντλίας θερμότητας και περιλαμβάνει:
4.3 Πως και από ποιόν θα πληρωθώ για τις παρεχόμενες υπηρεσίες και τα εξαρτήματα που θα απαιτηθούν;
Απάντηση
Για κάθε νέα εγκατάσταση, ο πάροχος υπηρεσιών εξαργυρώνει την επιταγή υπηρεσιών (στην ψηφιακή πλατφόρμα του Προγράμματος) του πελάτη, ο οποίος καλύπτει μέρος της δαπάνης των υπηρεσιών που παρέχονται και τιμολογούνται. Το ποσό της επιταγής που αναλογεί, θα εισπραχθεί από το Φορέα Πληρωμών από τον επόμενο ημερολογιακό μήνα από τον μήνα της επιτυχούς εξαργύρωσης της επιταγής.
Για κάθε εγκατάσταση, θα πρέπει να εκδίδεται:
4.4 Είμαι υποχρεωμένος ως επαγγελματίας εγκαταστάτης να προβώ και στην παραλαβή του παλιού ηλεκτρικού θερμοσίφωνα;
Απάντηση
Η παραλαβή του παλαιού ηλεκτρικού θερμοσίφωνα δεν αποτελεί υποχρέωση του τεχνικού σύμφωνα με τον Οδηγό του Προγράμματος. Σε περίπτωση ανακύκλωσης, είναι υποχρεωτικό να ακολουθούνται οι όροι και οι διατάξεις του Ν. 4819/2021 και της ΚΥΑ 23615/2014 περί Διαχείρισης Αποβλήτων Ηλεκτρικού Ηλεκτρονικού Εξοπλισμού (ΑΗΗΕ) για τις παλιές ενεργοβόρες συσκευές που αντικαθίστανται, διασφαλίζοντας την ορθή και περιβαλλοντικά υπεύθυνη διαχείρισή τους.
4.5 Ποιες είναι οι αρμοδιότητες και ποια η ευθύνη του επαγγελματία εγκαταστάτη στο πλαίσιο του Προγράμματος;
Απάντηση
Η βασική ευθύνη του επαγγελματία εγκαταστάσεων είναι να προβεί στην ορθή εγκατάσταση του νέου Ηλιακού Θερμοσίφωνα ή/και του νέου συστήματος αντλίας θερμότητας.
Για κάθε εγκατάσταση, ο επαγγελματίας εγκαταστάτης έχει τις εξής υποχρεώσεις:
Ο εγκαταστάτης οφείλει να συμμορφώνεται με όλες τις απαιτήσεις του Προγράμματος για την ορθή και ασφαλή εγκατάσταση των συστημάτων.